Welke hulp verlenen wij

Hieronder valt een breed scala aan hulp. Hulp in de vorm van rijst aan de alleramsten en zieken, maar ook voorlichting op het gebied van gezondheid en milieu.  Was er in het verleden veel aandacht voor zieke aidspatiënten, nu verschuift de hulp meer naar hen die door armoede, ziekte of handicap niet voor zichzelf kunnen zorgen. Spie-en trekt zich het lot van deze groep mensen aan en probeert te helpen waar het kan. De hulp kan bestaan uit tijdelijk verstrekken van rijst, een nieuw huis of het begeleiden bij het vinden van werk, bijvoorbeeld met een microkrediet. Ook worden de vrijwilligers getraind om ziekten te herkennen en mensen in de dorpen de weg te wijzen en eventueel te begeleiden naar de betreffende gezondheidskliniek of ziekenhuis.

Plannen 2016-2025

In grote lijnen komt het er op neer dat de allerarmste groep ook in de toekomst onze hulp nodig heeft.  De hoogste prioriteit zal zijn om hen te helpen om op eigen benen te staan, bijvoorbeeld in de vorm van een lening. Mensen die zelf niet kunnen werken omdat ze ziek of gehandicapt zijn zullen we blijven helpen. Daarnaast zullen we ook een beroep doen op de lokale bevolking om te zien naar hun naaste in nood. De ziekte aids zal niet meer worden gezien als belangrijkste reden voor hulp. We zullen steeds meer een gezin als geheel gaan beoordelen of er hulp nodig is of niet.

Financieel: De financiën die hiervoor nodig zijn zullen nog meer afnemen, maar er blijft geld nodig om deze groep mensen te helpen zolang er geen sociale voorzieningen zijn.

Na 2025: Dit onderdeel heeft blijvende steun nodig in de komende 10 jaar. Wel verwachten we dat het aantal hulpvragen zal afnemen.

Diny Sunshine Medical Center
Het medisch centrum is een nieuw project waarvoor in de afgelopen jaren de voorbereiding heeft plaatsgevonden. Raksmey vertelt: ‘Toen ik nog klein was werd ik al door dokter Diny van Bruggen geïnspireerd om arts te worden. Op dezelfde manier waarop zij de ieken en armen in Cambodja kwam helpen, is het altijd mijn droom geweest om mijn land te dienen door gezondheidszorg te bieden aan de armen. Het is mijn droom om een medisch centrum te openen waar ik arme mensen kan behandelen en kan delen van de liefde van Jezus. In mijn gebeden vraag ik God hoe ik hem het beste kan dienen om te zorgen voor de armen en de zieken in mijn land. Nadat tijdens een werkbezoek van Pharus aan de projecten van Spien meneer Piet Mars aan mij vroeg wat mijn droom was, zijn de plannen voor het Diny Sunshine Medical Center ontstaan. Met de hulp van Pharus hopen we binnenkort te starten met bouw en we zien ernaar uit om in 2024 de deuren
te openen voor hen die onze hulp het meeste nodig hebben.’

Gezondheidszorg is in Cambodja nog steeds een belangrijke uitdaging voor zowel de overheid als ontwikkelingsorganisaties. In de provincies, op het platteland en in de buitenwijken van Phnom Penh is de toegang tot kwalitatief goede eerstelijnsgezondheidszorg nog steeds laag, met name voor de armen. Medisch personeel is vaak gemotiveerd door financieel gewin in plaats van dat men wil helpen en tot dienst wil zijn. Aan de rand van de stad en rondom Phnom Penh staan veel fabrieken waar met name vrouwen werken tegen relatief lage lonen. Veel mannen zijn werkzaam in de bouw, hoewel ook daar vrouwen werkzaam zijn. Vaak komt men uit de provincie en komt men naar de stad voor werk. Er is grote behoefte aan kwalitatief goede eerstelijnszorg.
Ook tijdens de bezoeken aan arme gezinnen op het platteland zien we dat kwalitatief goede gezondheidszorg een van de hoogste noden is. We zien in veel gevallen dat ziekte en gezondheidsproblemen oorzaken van armoede zijn. Doordat men ziek is of gezondheidsproblemen heeft kunnen geen of kunnen minder inkomsten verworven worden. Men heeft geen geld om een arts te bezoeken of naar het ziekenhuis te gaan, dus gaat
men een lening aan of worden bezittingen verkocht. Andersom zijn ziekte en gezondheidsproblemen ook een gevolg van armoede. Mensen gaan niet naar de dokter omdat ze er de middelen niet voor hebben, waardoor een klein probleem steeds groter wordt. Men heeft geen geld voor de behandeling en voor medicijnen en ook de reiskosten naar een kliniek of ziekenhuis zijn een belemmering. En zelfs wanneer er geen kosten zijn
voor de behandeling, zien we dat velen geen of pas laat medische hulp zoeken omdat informatie en communicatie ontbreekt en omdat naar het ziekenhuis gaan tijd kost. In die tijd kan niet gewerkt worden, dus zijn er geen inkomsten. Vaak is men dagloner en leeft men bij de dag, waardoor het ontbreken van inkomsten betekent dat er niet of minder te eten is. Het is dus een vicieuze cirkel en er is geen eenvoudige oplossing.
Help helpers helpen!
Raksmey vertelt: ‘Het doel van het Diny Sunshine Medical Center is om de toegang tot eerste lijnsgezondheidszorg voor met name arme mensen te verbeteren. Het medisch centrum moet zorg van goede kwaliteit en een positieve patiëntervaring bieden. Mensen in een vroeg stadium toegang geven tot gezondheidszorg, dicht bij waar ze wonen, is de beste manier om ziekten te voorkomen en te behandelen voordat er complicaties optreden. We willen mensen aanmoedigen om op tijd zorg te zoeken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun gezondheid en welzijn. Het is ons doel om voorlichting te geven over
voeding, eerste hulp, gezinsplanning, gezondheidsrisico’s als roken, alcohol, drugs enz.
Naast het verlenen van zorg vanuit het medisch centrum is het ook de bedoeling om mobiele klinieken te organiseren naar gebieden met specifieke of urgente noden.