Werkbezoek
In juli en augustus waren we weer voor een werkbezoek in Cambodja. De eerste twee weken tijd hebben we al onze werkgebieden bezocht. We begonnen de dag met een vergadering met de vrijwilligers uit het betreffende district. We vroegen hen naar hun ervaringen, hun moeiten en knelpunten. Wat gaat goed en wat kan beter? Wat zijn jullie negatieve ervaringen? En houden jullie nog wel van je werk? Op deze laatste vraag kregen we steevast het antwoord: Ja! We vinden het heel fijn om de armen in ons gebied te kunnen helpen. Een paar positieve ervaringen:  De mensen zijn heel blij met de waterfilters. Het hele gezin kan nu veilig water drinken  Ook de microkredieten zijn een succes. Mensen krijgen weer hoop, ze kunnen nu weer voor hun gezin zorgen.  Het aantal aidspatiënten dat zorg nodig heeft, neemt nu snel af. Door de goede medicatie kunnen velen weer werken.  Doordat ouders blijven leven, komen er ook minder weeskinderen. Een paar negatieve ervaringen:  Het blijft moeilijk om jongeren enthousiast te krijgen voor een beroepsopleiding. Velen gaan werken in de fabriek en hebben zodoende een vast salaris.  Aidspatiënten die geen hulp meer krijgen van Spie-en, worden soms boos op de vrijwilligers. Sommigen worden er zelfs van beschuldigd dat ze het geld en de rijst voor zichzelf houden. We kregen via de vrijwilligers ook veel nieuwe verzoeken om hulp. In alle gebieden zijn huizen, waterputten en waterfilters nodig. Dit is momenteel de grootste nood. De districtsbezoeken geven ons een goed inzicht in de situatie in de dorpen. We hebben alles meegenomen en in een aantal vergaderingen met het Spie-en bestuur besproken. Aan het eind van ons bezoek zijn de nieuwe plannen voor 2016 gemaakt. Op onze website is te zien wat de meest urgente noden zijn.
Frits en Beja Weitkamp
Lees de hele brief….