20160916_090439

Nim Thoth, minister van sociale zaken Cambodja

Het gebeurt niet zo vaak dat je de eer hebt om met een minister te praten. In Nederland is ons dat nog nooit overkomen. Maar vandaag waren we in Takeo om schooluniformen, schriften en pennen, en 38 tweedehands fietsen uit te delen aan weeskinderen. En daarbij was ook de Cambodjaanse minister van Sociale Zaken, Nim Thoth aanwezig. Een aardige man die goed Engels spreekt en ook op de hoogte was van alles wat Spie-en had gedaan in dit gebied. Zo’n 200 weeskinderen, enkele pleegouders en de Spie-en vrijwilligers waren aanwezig. Na de gebruikelijke opsomming van wat Spie-en allemaal heeft gedaan in dit gebied mocht Frits de aanwezigen toespreken. Hij moedigde de kinderen aan om goed te leren, nu ze de mogelijkheden krijgen,. Zoals een fiets voor wie ver van school woont, schooluniformen, schriften en pennen. Alles wat je nodig hebt om het onderwijs te volgen. En als leerlingen stoppen met school is er de Minister Nim Thoth helpt bij het uitdelen van de fietsen. mogelijkheid om een beroepsopleiding te volgen en een vak te leren. Grijp die kans! De minister onderstreept in zijn toespraak daarna de woorden van Frits. Deze mensen komen van ver, 10.000 km ver hier vandaan en ze bekommeren zich om de armen in dit land. Er zijn nu goede schoolgebouwen en leermiddelen. Toen hij jong was, was dat wel anders, vertelt hij. Het onderwijs was afgeschaft en niemand kon naar school gaan. En nu heb je de mogelijkheid, dus doe je best! Spie-en is een goede partner van de regering om de armoede te bestrijden, vindt de minister. Christenen en boeddhisten werken op een bijzondere manier samen binnen Spie-en, weet hij. Het is in dit gebied heel erg droog voor de tijd van het jaar. Overal staat de rijst te verdrogen op het land. Laten we, zegt de minister, Boeddha of de God van de christenen vragen om regen. Dan is het tijd om uit te delen. Schooluniformen, schriften pennen, rijst voor een tiental arme gezinnen. En fietsen voor kinderen in het voortgezet onderwijs. In dit gebied zijn ook een aantal huizen gebouwd dit jaar. Eén huis wordt vandaag symbolisch overgedragen aan een weduwe met vijf jonge kinderen, de jongste is 4 jaar. Haar oude huisje, niet meer dan een afdakje staat er nog. En nu kreeg ze een nieuw huis voor haar en haar gezin. Ze is de koning te rijk. En het wordt nog mooier, want ze krijgt vandaag de minister op bezoek in haar nieuwe huis. Wat een bijzondere dag voor haar. De vijf kinderen blijven staan met hun handen tegen elkaar als teken van dank en eerbied. We nemen afscheid van de minister en vertellen hem dat we hopen dat er een dag komt dat hulp uit Nederland niet meer nodig zal zijn. Omdat de regering het dan zelf zal kunnen in samenwerking met de bevolking.