Vandaag zijn we in Takeo voor een bezoek aan enkele Spie-en projecten. Een bijzondere dag, want vandaag wordt een groot irrigatieproject (gesponsord door AFAS) geopend in een droog gebied. 444 gezinnen hebben dankzij een grote sluis en een nieuwe dijk water in het droge seizoen. We arriveren enigszins te laat in het afgelegen gebied, waar al een grote tent is klaargezet en His Excellentie dr. Chan Sarun ons staat op te wachten. Hij is minister van landbouw geweest en is zeer geïnteresseerd in deze projecten.

We krijgen een bloemenkrans en dan kan de ceremonie beginnen. We gaan eerst lintje knippen, voor de officiële opening. En dan gaan we zitten op een podium voor honderden mensen. Frits spreekt vandaag namens Stichting De Brug en ook de excellentie en de gouverneur van deze provincie spreken de aanwezigen toe. Omdat er vandaag toch veel mensen aanwezig zijn gaan we ook meteen schooluniformen en fietsen uitdelen aan een aantal weeskinderen die in het Spie-en programma zitten. Ze zitten op het voortgezet onderwijs en wonen meer dan 3 km van school. Hiermee proberen we hen te stimuleren om te langer naar school te gaan. We nemen afscheid van de excellenties en gaan op de Spie-en auto’s en een zandkar naar een rustiger plek waar we gaan lunchen.

2015-08-05 16.06.47